Календар вагітності та розвитку дитини

Новонароджений по місяцях

Годинник - без бою!

Годинник - без бою!

«Скоро, зовсім скоро, мій шестирічка навчиться, нарешті, визначати час за годинником зі стрілками...» - в хвилюючому очікуванні сподівається матуся. Проте час іде, а плутанина у дитини триває... Фахівці заспокоюють: нічого дивного, адже те, що більшість першокласників не можуть по годиннику зі стрілками визначити час, не недолік конкретної дитини, а медичний факт!


Вся справа в тому, що для дитячого розуму це величезне навантаження - з'єднати в свідомості два, накладених один на оден циферблат - годинний і хвилинний. Що робити? Вчити. Тільки по-особливому - маленькими кроками!

Перший крок

Виготовте макет годинника без... хвилинної стрілки - забудьте про поділ циферблату на хвилини! Хвилинні рисочки теж не наносьте. Поясніть дитині, що стрілка, яка показує години, називається «годинною». В результаті залишиться 12 цифр і «грубий» розділ часу. Наприклад: трохи більше двох, половина другого, близько двох. Такого «великого» дроблення малюкові предостатньо, і цьому можна починати вчити з 4 - 4,5 років. Нехай буде потрібно кілька місяців, а то й рік - не варто поспішати з більш дрібним поділом.

Другий крок

Спочатку покажіть малюкові, як правильно ходить стрілка, а потім нехай дитина покрутить її в потрібному напрямку. Розкажіть, що за годину годинна стрілка проходить відстань від однієї цифри до іншої. Потім виставте на циферблаті той чи інший час (рівно) і нехай малюк зобразить положення годинникової стрілки через годину (дві, три і т. д.). Потім поверніться в минуле: на годину (два, три і т. д.) тому. Коли дитина вже буде легко називати і виставляти на циферблаті час в такому спрощеному варіанті, додавайте до циферблату хвилинну стрілку.

Поясніть дитині, що хвилинки і хвилинну стрілку люди придумали для того, щоб орієнтуватися усередині кожної години і що за годину хвилинна стрілка проходить ціле коло. Ще раз уточніть, яка стрілка показує години, а яка хвилини. Ще раз скажіть, що вони називаються «годинна» і «хвилинна». Поясніть, що коли годинникова стрілка показує рівно годину (дві, три і т. д.), хвилинна завжди опиняється в самому верху, на позначці «12». Нехай дитина поставить її в це положення і покрутить годинну стрілку по колу:

а) по черзі ставлячи на «рівні» години;
б) зображуючи реальний час - дивлячись на справжній годинник;
в) орієнтуючись на заздалегідь підготовлені малюнки;
г) довільно на ваше прохання.



Третій крок

Запитайте малюка, де, на його думку, буде хвилинна стрілка, якщо пройде не ціла година, а півгодини. Якщо чадо не здогадалося, допоможіть йому. Зобразіть на макеті годинника, як «виглядає» половина тої чи іншої години. Коли дитина зможе вже самостійно виконувати подібне завдання, вводіть поняття «через півтори (дві, дві з половиною і т. д.) години». Потім починайте осягати «півгодини тому», «півтори години тому» і т. д.

Закріплення знань. Зобразіть на циферблаті, наприклад, 2 години рівно і запитайте малюка: скільки часу пройшло, якщо було ... ; скільки часу пройде, якщо буде ...; скільки часу залишилося до ... А потім нехай дитина сама зображує на циферблаті заданий вами час.

Четвертий крок

Тепер можна починати вчити хвилини докладно. Напишіть близько цифри, що зображують кількість годин, цифри (меншого розміру), що зображують кількість хвилин. Поясніть, що в кожній годині 60 хвилин і від одного «годинного» поділу до іншого - 5 хвилин. Покажіть майбутньому або новоспеченому школяреві, як зобразити стрілками 5, 10, 15 і т. д. хвилин тої чи іншої години. Потім виставте стрілки в певне положення і нехай дитина пересуне їх у положення, яке буде через: 5, 10, 15, 20 і т. д. хвилин; півгодини (не забудьте сказати, що півгодини - це 30 хвилин, і що півгодини - завжди рівно півкола); годину, дві, три і т. д.; півтори години, дві, три з половиною години тому і т. д.; годину і 5, 15, 35 і т. д. хвилин; на: 5, 10, 15, 25 і т. д. хвилин тому; півгодини тому; годину тому (дві, три і т. д. години тому); півтори, дві, три з половиною і т. д. години тому.

П’ятий крок

Познайомте дитинe з поняттям «чверть години». Поясніть, що кожне ділення (від однієї цифри до іншої) теж ділиться - на маленькі поділи - по одній хвилинці. Покажіть малюкові, як буде виглядати, наприклад, 7, 9, 11 хвилин тої чи іншої години або 21, 26, 34 хвилини. Придумайте вправи на закріплення нових знань, аналогічні тим, що описані вище. Розкажіть дитині, що якщо хвилинна стрілка не дійшла до півгодинної позначки, прийнято говорити: «стільки-то хвилин такої-то-(наступного за цифрою, яку тільки що минула годинна стрілка) годин». Наприклад, «8 годин, дванадцять хвилин» - це те ж саме, що «дванадцять хвилин дев'ятого». Потренуйтеся. Далі розкажіть малюку, що прийнято говорити, якщо хвилинна стрілка перетнула півгодинну позначку. Знову потренуйтеся правильно називати час двома способами. Даючи дитині завдання з встановлення часу на циферблаті, кожен раз промовляйте його іншим способом.

Шостий крок

Протягом усього навчання звертайте увагу малюка на час, зображений на справжньому годиннику! Просіть його сказати, скільки зараз часу (виходячи з отриманих на даний момент знань), зобразити такий же час на навчальному годиннику.Складіть разом зі своїм першокласником його розпорядок дня. І там, де ви будете писати час, у який відбувається якась подія, намалюйте циферблат із зображенням саме цього часу. Трохи посидючості і терпіння, як малюка, так і вашого - і годинник підкориться вам без бою!

За матеріалами uaua.info

Файли для завантаження

Цікавий матеріал для вас