Календар вагітності та розвитку дитини

Новонароджений по місяцях

Бути найкращим у всьому, або «комплекс відмінника»

Бути найкращим у всьому, або «комплекс відмінника»
 

Природньо, що усі батьки хочуть, аби їхні діти були успішними, старанними у всьому. Проте, інколи, маючи найкращі наміри, можемо мимоволі донести до своїх дітей таку інформацію, якої зовсім не хотіли їм повідомляти. Адже дуже важливо не переступити тонку межу, аби не нав’язати дитині помилкове переконання, що вона мусить у всьому бути найліпшою. З однієї сторони, що в цьому поганого, - завжди прагнути до найкращих результатів? Проте, коли Ви на хвилину замислитесь, - зрозумієте – ніхто з нас не може бути найкращим у всьому.



У дітей, які «запрограмовані» батьками на таку установку («маю бути найкращим (ою) у всьому»), - поступово починає знижуватись самооцінка (при зовнішній масці самовпевненості), з’являються депресії, такі діти перебувають у постійному психологічному напруженні, адже весь час мусять боротися за першість. Зрештою, вони починають думати, що підводять своїх батьків і наставників (адже бути ідеальним у всьому ще нікому не вдавалося). Ось Вам і купа непотрібних проблем. Даний комплекс, до речі, часто супроводжує людей і в зрілому віці (зберігається з дитячих років), провокуючи депресії, постійні самобичування, адже така людина весь час знаходитиме якісь дрібні недоліки в собі, у виконаній нею (та іншими) роботі, дуже болісно сприйматиме будь-яку критику.

Щоб уникнути усіх цих проблем та не прищепити дитині помилкову мисленєву пастку, дозвольте своїм чадам братися за різні справи, заохочуйте їх активно брати участь у тому, що ЇХ цікавить. Але в жодному разі не тисніть на дитину, вимагаючи стабільного успіху, причому у всьому, не нав’язуйте свого бачення того, чим варто займатися і т. п. Коли батьки дотримуються стратегії нав’язування, – дитина з часом починає розуміти, що незалежно від того, якого результату досягне, батьки все одно будуть незадоволені (досконалості ж бо немає меж!). Як результат – не за горами протести, що є природньою реакцією, адже дитина не почуває себе в безпеці (психологічній), через постійну незадоволеність найближчих. Ваше чадо захоче скинути з себе весь тягар «ідеальності», можливе навіть агресивне ставлення до батьків. Дитина може подумати: «Для чого старатися, якщо весь час ризикуєш зробити щось не досконало?!» (і матиме рацію). Часом, батькам це важко зрозуміти, але дітей потрібно заохочувати розвиватися у сфері їх власного зацікавлення, а не у тій, у якій хочеться нам (батькам). Дитина має розуміти, що кожна людина має свої таланти й здібності, своє коло зацікавлення, а її характер складається із сильних та слабких рис.

Не варто жити життям дітей для того, щоб збагатити власне життя. Якщо ж Ви вже втрапили в цю пастку і «пожинаєте плоди», - спробуйте поговорити зі своєю дитиною, головне, що маєте їй донести, - це те, що Ви любите її незалежно від її успіхів чи невдач. Що довіряєте своїй дитині, вірите у її старанність і відповідальність, а також, що завжди готові прийти на допомогу, якщо дитина потребуватиме її і попросить Вас про це.

Автор: Марта Павлюк

Файли для завантаження

Цікавий матеріал для вас

Схожі статті

|

Як познайомити дитину з професіями

Багато в чому щастя і успіх дитини в майбутньому пов'язані з тим, чи зможе вона самореалізуватися в професійному плані. Безумовно, всі батьки бажають своїм дітям найкращого, і з раннього віку починають знайомити дитину з різними видами діяльності і професіями. Це важливо, тому що допомагає сформувати ставлення дитини до праці, як своєї, так і інших людей.

Як «правильно» карати дитину?

Процес виховання неминуче передбачає наявність такого моменту як покарання. Якщо слово «покарання» піднімає в вашій уяві картину, де заплаканий малюк стоїть в кутку, а мама (тато) злісно виговорюють його (чи навіть шльопають по попі) – доведеться розірвати цей шаблон. Адже покарання може бути абсолютно різним (на щастя, для більшості сучасних батьків фізичне покарання – річ неприпустима). Не хотілося б оперувати термінами «правильно» і «не правильно», адже границі їх дуже розмиті, та, тим не менш, поговоримо про «правильне» покарання в контексті «ефективне покарання» - таке, яке приносить бажаний ефект. Отож…

Якщо у вашої дитини з’явились уявні друзі

Ви помітили, що ваша дитина почала спілкуватися з уявними товаришами, граючись, вона називає їх імена, спілкується з ними, а, може, навіть, доглядає за такими «друзями»: годує, водить на горщик, вкладає спати? Звісно, це може здивувати чи навіть насторожити батьків. Чи варто хвилюватися?

Виховання «страшилками»: чи існує альтернатива?

Класична ситуація: дитина відмовляється їсти (одягатися, спати, читати, прибирати, чистити зубки…), а батьки, в якості виховного методу, одразу підключають старі-добрі «страшилки» - прийде Баба Яга, лікар зробить укол, забере міліціонер, з’явиться павучок чи рогата коза… Ці нехитрі сюжети передаються з уст в уста: Бабою Ягою лякали нас, тепер і ми своїх дітей лякаємо. А робимо це тому, що такий метод майже завжди спрацьовує, хоча інколи задумуємось: чи правильно залякувати малечу?